Multiplikation

Hejsan!
I veckan som gick arbetade vi med multiplikation med fokus på tabell två. Bilden nedan visar när vi arbetade med tanketavlor.

Pappret är uppdelat i fyra rutor, bild, symbol, ord och samband.
– I bildrutan ritade elverna parvis den multiplikationen som de ville visa, exempelvis sex skålar med två frukter i varje i skål.
– I ordrutan skulle eleverna skriva den multiplikation som visats med bilder, ex. Här är sex skålar med två frukter i varje skål. Hur många frukter är där sammanlagt?
– I symbolrutan skulle eleverna skriva multiplikationen med symbolspråk.
– I sambandsrutan skulle eleverna skriva sambandet mellan addition och multiplikation ex. 6×2=12, 2+2+2+2+2+2=12.

Ett bra sätt att konkretisera vad det är vi gör när vi multiplicerar.

En påminnelse till er som glömde ta med 24 timmarsläsningen i fredags, ta med den på måndag så vi kan arbeta vidare med den.

Önskar er en fortsatt trevlig helg!
Louise & Martina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *